|
"MSV CLUB" - The Discussion Forum of MSVTimes.com Official Website of M.S.Viswanathan - Legendary Indian Composer
|
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Ram
Joined: 23 Oct 2006 Posts: 782
|
Posted: Mon Oct 29, 2007 1:19 am Post subject: Sigaram Thotta Sivaranjani !!! |
|
|
சிகரம் தொட்ட சிவரஞ்சனி
சிவரஞ்சனி ஒரு அருமையான ராகம். பக்தி ரசத்தை உணர்த்துவதோடு தன்னுள் ஒரு சிறு சோக உணர்வைக் கொண்டிருப்பது இதன் சிறப்பு. ஆகவே இந்த ராகத்தை அடிப்படையாகக் கொண்ட பாடல்கள் அதீத பக்தி உணர்வைப் பொழிவதாகவும், திரைப்படங்களில் சோகப் பின்னணிகளிலும், இறுக்கமான இடங்களிலும் உபயோகம் செய்திருப்பதைக் காணலாம். (சிறந்த உதாரணம்: "குறை ஒன்றும் இல்லை" எனத் தொடங்கும் பக்திப் பாடல்)
சரி, சிவரஞ்சனி ராகத்தைப் பற்றிக் கூறிவிட்டோம். ராகத்தைப் பற்றிய இக்கூற்று, உலகில் மற்ற எல்லா இசைக் கலைஞர்களுக்கும்.
ஆனால் 'மற்ற எல்லா' வர்களிடம் இருந்து விலகி நிற்கும், உயர்ந்து நிற்கும் இசை வேந்தன் எம்.எஸ்.விஸ்வநாதனைப் பொறுத்தவரை, இது போன்ற இலக்கண விதிகள் வெறும் சொற்பங்கள். அர்த்தமற்ற அற்பங்கள்.
மெல்லிசை மன்னர் இசையில் 'அமைந்த' சிவரஞ்சனி ராகப் பாடல்களை ஒவ்வொன்றாகப் (படிப்படியாக) பார்க்கலாம். In the Increasing order of its Complexity (or) Beautification !!!
இந்த ராகத்தில் ஒரு உணர்ச்சிப் பிரவாகம் - "ஒளி விளக்கில்" - "ஆண்டவனே உன் பாதங்களில் நான்" எங்கிற பாடல். தமிழ் மக்களின் ஒட்டு மொத்த உணர்ச்சிப் பெருக்காக விளங்கிய பாடல். பிரம்மாண்டமான ஆர்க்கஸ்ட்ரேஷனுடன் அழகு படுத்தப்பட்டு, சிவரஞ்சனியில் அமைந்த ஒரு சிறந்த பாடல் என்று இதைக் குறிப்பிடலாம்.
இதே உணர்ச்சிப் பெருக்காக அமைந்த நடிகர் திலகத்தின் பாடல் - "ராஜபார்ட் ரங்கதுரை" படத்தில். "அம்மம்மா தம்பி என்று நம்பி" என்ற பாடல். படத்தில், கதையில் அமைந்த ஒரு இறுக்கமான சூழலுக்கு, ஒரு அருமையான மெட்டு. பாடலில் அங்கங்கு ராகத்திலிருந்து variation கொண்டாலும் சிவரஞ்சனிக்குக் கண்டிப்பாக இதை எடுத்துக் காட்டலாம்.
இவ்விரண்டு பாடல்களும் பக்தி-காதல்-சோகம் போன்றவற்றை கலந்துணர்த்தும் பாடல்களாகும். சிவரஞ்சனியை 'முறை' யாகக் கையாள்வதாயினும், அதிலும் வித்தகர் மெல்லிசை மன்னர் என்று உணர்த்தும் பாடல்கள்.
சரி... இப்போது சோகத்திலிருந்து கொஞ்சம் வெளி வந்து இதமான சூழலுக்கு அழகான சிவரஞ்சனி பாடல்களைப் பார்க்கலாம். பக்தி ரசத்தை விட்டு இன்னும் நாம் வரவில்லை. இதற்கு ஒரு பாடல்:
"இது சத்தியம்" படத்தில் "சரவணப் பொய்கையில் நீராடி". அருமையான முன்னிசை. சிவரஞ்சனியை வரிந்து கட்டிக் கொண்டு உணர்த்தும் வயலின், Iranian சந்தூர் எல்லவற்றிற்கும் மேலாக சுசீலாவின் ஹம்மிங் (ஹம்மிங்குடன் மெல்லிய கிட்டார் அழகோ அழகு)
அடுத்த படிக்குப் போவோம்..... பின் வரும் பாடலில் தெய்வீக பக்தியில்லை; சோகம் இல்லை; ஏகாந்த்தமான ஒரு காதல் சூழலுடன், ஒரு தாலாட்டுப் பாடல்; சாகாவரம் பெற்ற அற்புதப் பாடல்.
"பார் மகளே பார்" படத்தில் "நீரோடும் வைகையிலே". முன்னிசையில் விசில், நெஞ்சை விட்டு நீங்கவொண்ணா வகையில். கண்ணை மூடிக் கொண்டு அந்த விசிலைக் கேட்டாலே நடிகர் திலகத்தின் சிகரட் ஸ்டைலை உணரலாம். அற்புதமாக கிட்டார் பின்னணி. "இசை என்றால் அது இதம் அளிக்க வேண்டும்" என்ற உண்மைக்கு வாழும் எடுத்துக்காட்டு இப்பாடல்.
இடையிசை முடிகையில் வயலின் பிட், அந்த வயலினின் போது மிக ரகசியமாக பின்னணியில் வரும் சித்தார், அதைத் தொடர்ந்து வரும் "மகளே உன்னைத் தேடி நின்றாளே" என்று சுசீலவின் குரலில் மெட்டு, அனைத்தும் சிவரஞ்சனி உளமகிழ்ந்து விளையாடும் இடங்கள்.
பின் குறிப்பு: நாம் 'சிவரஞ்சனியின்' விதிகளிலிருந்து விலகி வந்து விட்டோம். "ஏன் இசைக்கு ஆதவன் மெல்லிசை மன்னர் எம்.எஸ்.விஸ்வநனாதன்" என்பதை அடுத்து வரும் பாடல்களில் காணலாம்.
'அடித்துக் கிளப்பும்' ஒரு துள்ளல் பாடல் வேண்டும் கதை சிச்சுவேஷன். அந்த 'துள்ளலில்' ஹீரோவின் ஹீரோயிசம், நகைச்சுவை நடிகரின் வேடிக்கை, பாடல் வரிகளில் நையாண்டி, கிண்டல் அனைத்தையும் உணர்த்த ஒரு பாடல் வேண்டும். இதற்கு நம் மெல்லிசை மன்னர் தேர்ந்தெடுத்த ராகம் - சிவரஞ்சனி!
"பூவா தலையா" படத்தில் "பூவா தலையா போட்டா தெரியும்" என்கிற பாடல். குதூகலக் கைதட்டலுடன், பியானோ, பாங்கூஸ், டிரம்ஸ், சாக்ஸொஃபோன், கோரஸ் என்று ஆரவாரத்துடன் தொடங்கும் பாடலில், கிட்டாரின் அருமையான அவரோகணம் சிவரஞ்சனியை விளக்க, சீர்காழி பல்லவியைத் தொடங்குவார். Folkish டச்'சுடன் இது போன்ற கற்பனையும், துணிவும் சாதாரண மனிதர்களிடம் காண முடியாது. மாமேதையாய் இருந்தாலேயொழிய இவ்வாறு நினைத்துப் பார்க்க இயலாது.
பின் குறிப்பு: பூமியில் உலா வந்து கொண்டிருக்கும் சில்லறைச் 'சிவரஞ்சனிகளைத்' தாண்டி, விண்வெளிப் பயணத்தை என்றோ நடத்தியவர் மெல்லிசை மன்னர் என்பதற்கு இப்பாடல் ஒரு உதாரணம்.
இன்னும் கொஞ்சம் பயணம் செல்வோம். அடுத்த பாடல் பல இசை வடிவங்களைக் கொண்டதாகும். பாடல் துவங்கும் போது ஒரு 'Peppy' 'Rock' இசையைக் கொண்டு, பின், சாஸ்த்ரீய கர்னாடக இசையைக் கொண்டிருக்கும். இந்த 'Rock-சிவரஞ்சனியின்' பல்லவி
"உத்தரவின்றி உள்ளே வா"
("பூவா தலையா" வில் வரும் டிரம்ஸிலும் ராக் இசை இருப்பதை அறியலாம்; ஆனால் அதில் ஒரு Folk மணம் இருப்பது அழகு)
பாடல் தொடங்கும் முதல் நொடியிலேயே 'சிவரஞ்சனியை' உணர்த்தி விடுவார். எல்.ஆர்.ஈஸ்வரி பல்லவியைத் தொடங்கும் போது, துள்ளும் ராக் ரிதம். பாடல் 'சூடாக' போய்க்கொண்டிருக்கும் போது, டி.எம்.எஸ் ஒரு ஆலாபனையுடன் "பூமியில் மானிட ஜென்மம்" என்று தொடங்கும் இடம், மெல்லிசை மன்னரின் சகலகலா வல்லமைக்கு முன் அனைவரும் மண்டியிட்டு வணங்க வேண்டிய இடம்.
(இதே ராக் சிவரஞ்சனியை ஏ.ஆர்.ரகுமான் "திருடா திருடா" படத்தில் "கண்ணும் கண்ணும் கொள்ளை அடித்தால்" பாடலில் பல வருடங்களுக்குப் பின் உபயோகம் செய்திருப்பது குறிப்பிடத்தக்கது. 90 களில் வந்த பல ரகுமான் பாடல்களில் மெல்லிசை மன்னரின் தாக்கம் இருப்பதைக் காண இப்பாடல் சிறந்த எடுத்துக்காட்டு)
எனது பட்டியலில் கடைசியாக - அனால் சிவரஞ்சனி ராகத்தின் சிறந்த ப்ரயோகங்களில் முதன்மையானதாக விளங்கும் மெல்லிசை மன்னரின் மற்றொரு விந்தை "குழந்தையும் தெய்வமும்" படத்தில் வரும் "என்ன வேகம் நில்லு பாமா" - என்னும் JAZZ - சிவரஞ்சனி!
பாடலின் முன்னிசையே பட்டையைக் கிளப்பும் ஜாஸ் இசை. பிரஷ் டிரம்ஸ் உணர்த்தும் ஜாஸ் ரிதம், Base கிட்டார், எலெக்ட்ரிக் கிட்டார், பாடலுக்கு இடை இடையே வரும் ஜாஸ் பியானோ - எல்லாவற்றையும் தாண்டி இப்பாடலின் அடிப்படை ராகம் 'சிவரஞ்சனி'!
பாடலின் ஸ்பீட், ராகத்தைக் கையாண்ட முறை, ரிதம், மெலடி - எந்த கற்பனையைப் பற்றிக் கூறுவது, எதை விடுவது.
"Sunday Picture... Monday Beach...Tuesday Circus... Wen'ssday Drama" என்று முடிகையில் ரிதம், அதனுடன் வரும் கோரஸ், ஜாஸ் பியானோ ஃபில்லிங், டி.எம்.எஸ் தொடர்ந்து "நம்ம போவோம் ஜாலியாக பாமா" என்று 'செம ஜாலியாக' பாடும் அழகு.... பூமியில் ஜெனித்த ஒரு இசை மகான் மெல்லிசை மன்னர் என்பதை உணர்த்துகிறது.
இப்போது இப்பாடலையும் "ஆண்டவனே உன் பாதங்களை" பாடலையும் ஒப்பிட்டுப் பாருங்கள். துளியேனும் சம்பந்தம் உள்ளதா என்று பருங்கள். இது இரண்டும் ஒரே ராகம் என்றால் எவரால் நம்ப முடிகிறது!
மெல்லிசை மன்னரின் ரசிகர் ஒருவர் (ஸ்ரீராம் L) கூறியது: "Sivaranjani will not be able to identify itself in the Dexterous Hands of MSV!" - எவ்வளவு உண்மை. இப்படியெல்லாம் நமக்கு ஒரு வடிவம் கொடுக்க முடியும் என்று சிவரஞ்சனி ராகத்தாலேயே நம்ப முடியாது!
ராகம், இலக்கணம் என்று விதிகள் அனைத்தையும் உடைத்தெரிந்து உணர்வால் உயர்ந்து நிற்கும் மெல்லிசை மன்னரின் இசை விண்தொட்டது !
புவியில் வாழும் உயிர்கள் செய்த பெறும் பேறு, அவ்விசை இம்மண்தொட்டது !!! _________________ Ramkumar |
|
Back to top |
|
|
madhuraman
Joined: 11 Jun 2007 Posts: 1226 Location: navimumbai
|
Posted: Mon Oct 29, 2007 8:30 am Post subject: Articles &Writings by Fans |
|
|
Dear Ram
An absolutely authentic and articulate survey of SIVARANJANI from Mellisai Mannar. Though I have no basic training in Carnatic music, your references to specific numbers in evidence of your observations on the 'handling' of this Raagam by MM reveal the magnitude of this colossus. Such postings do help novice[s] like me to gather at least some peripheral ideas on these compositions of Mellisai msannar.Please continue on these lines so as to enable enthusiasts to understand things better.
Warm regards Prof.K.Raman Navi Mumbai _________________ Prof. K. Raman
Mumbai |
|
Back to top |
|
|
msvramki
Joined: 18 Dec 2006 Posts: 418 Location: Chennai
|
Posted: Mon Oct 29, 2007 10:56 am Post subject: |
|
|
Dear Ram,
Excellent analysis of 'Sivaranjani' handled in variety by Mellisai Mannar !
That too, your unique way of presentation, in the order of complexity, from a sampradaaya prayogam to situations which are believed to be not fit for this raaga. One and only person who can handle raagas like this is our MM.
As you have said, his tunes are for the Bhavam and the situation and he has never done a predetermined application of a raagam at all !
As Prof said your simple way of writing, presented the most appropriate way will be a knowledge-bank for budding music students.
Oh.. youngsters of the present day ! Can you hear my voice ? Wherever you are, pl come to our site MSVTIMES.COM and feel how our Mellisai Mannar has created musical wonders in the last 5 decades !
( Ram, hearing my this top-of-my-voice cry, you will immediately recall
Venky's similar act in a netcafe when he was listening to MSV's
'Nitham Nitham ' song !!) Venkat ! Are you listening ?
Ramki _________________ isaiyin innoru peyar thaan emmessvee. |
|
Back to top |
|
|
saradhaa_sn
Joined: 17 Dec 2006 Posts: 268 Location: Chennai
|
Posted: Mon Oct 29, 2007 12:24 pm Post subject: |
|
|
மெல்லிசை மாமன்னர் மேல் எனக்கு கோபம்.....
இது போன்ற அவரது அதிசயங்களை ரசிகர்கள்தான் தேடித் தேடி சொல்ல வேண்டியிருக்கிறதே தவிர, அவர் இதைப்பற்றியெல்லாம் ஒன்றும் வாயே திறக்க மாட்டார்.
நேற்று இசையமைக்க துவங்கி, ஒரு ஒண்ணே முக்கால் படங்களுக்கு இசையமைத்து விட்டு (அதாவது இரைச்சலை கொடுத்துவிட்டு) டி.வி.கேமரா முன்னால் உட்கார்ந்து கொண்டு, ஏதோ தாஙகள்தான் இசையின் நீள அகலங்களையும், உயர ஆழங்களையும் கண்டு பிடித்தவர்கள் போலவும், இதற்கு முன்னர் இசையின் வடிவம் என்று ஒன்று இல்லாதது போலவும் பேட்டியளிப்பவர்கள் மத்தியில், உண்மையான சாதனைகளின் சொந்தக்காரரான இவர் மட்டும் ஏன் இப்படி இருக்கிறார் என்பதுதான் என் கோபம் (அதாவது என்னைப்போண்ற எண்ணற்ற ரசிகர்களின் கோபம்).
மனிதருக்கு அடக்கம் வேண்டியதுதான், தற்பெருமை கூடாதுதான்... ஆனாலும் இந்த அளவுக்கா..??.
சில ஆண்டுகளுமுன்னர், திரு புகழேந்தி மாமா, ஒரு தொலைக்காட்சி பேட்டியில், தாங்கள் சிவரஞ்சனி ராகத்தில் அமைத்த "தாய் தந்த பிச்சையிலே பிறந்தேனம்மா" (சரஸ்வதி சபதம்) உள்படசில பாடல்களைப்பற்றி சொல்லும்போது, மெல்லிசை மன்னர் சிவரஞ்சனி ராகத்தில் அமைத்த சில வித்தியாசமான பாடல்களைப்பற்றியும் சொன்னார். மனதுக்கு இதமாகவும் சந்தோஷமாகவும் இருந்தது. திறமையாளர்களுக்குத்தான் இன்னொரு திறமையாளரை மதிக்கத் தோன்றும் என்ற உண்மையும் விளங்கியது. _________________ Saradha Prakash |
|
Back to top |
|
|
Vatsan
Joined: 20 Jan 2007 Posts: 352
|
Posted: Mon Oct 29, 2007 3:42 pm Post subject: .. |
|
|
Hi Ram,
Great piece of work !!!!
The fact that AR Rahman decided to re-tune 'uthharavindri uLLE vA' pallavi indicates his awareness of the original and the raaga it is set to. Proves that 'kaNNum kaNNum' has its origin in the maveric compositions of our beloved MSV.
Another piece of info...probably Sabesan can testify to this. We all know that the classy 'enna thAn ragasiyamO ithayathhilE' by KVM and MSVs 'avan pOrukku pOnAn' were released in the same year. The part 'nAn pAdiya pAdalai mannavan kEttAn padayudanE vanthAn' and the charanams of the KVM song are in the same scale. Pugazhenthi readily accepted that KVM got his inspiration from the MSV number. Madhukons is the scale used.
We should start a thread on the characteristics of MSV's tunes. When you listen to 'Ayiram peNmai malarattumE' , at the point 'sol sol sol' you know the tune is for a dance. MSV did not compose 'yet another ' tune for the situation as the present day insipid pretenders would have. I could write a 1000 page treatise on how he composes for commas in a lyric. The latest to my addition...'kOttai mathil mElE' from thirudan. Listen to the phrasing 'Adal, pAdal, kAthal, koNdAttam'.........
The composer who talks through a seemingly simplistic mind-set (especially when says 'nAn composing seivatharkku mun en gurunAthargaLai ninaithhu koLvEn'), starts composing where the musical grammar used by his gurunAthars ends. His composing style starts 'outside of the box' , flaps its wings soars into the skies, sometimes flapping more vigorously, sometimes stopping the flapping and taking joy in the flight, sometimes swooping down swiftly, somtimes pretending to swoop and setting off on another flight, all for fun. Great man!!! |
|
Back to top |
|
|
vishwas
Joined: 02 Mar 2007 Posts: 38
|
Posted: Mon Oct 29, 2007 5:22 pm Post subject: |
|
|
Dear Ram,
Excellent analysis. I was wonderstruck for a few hours at least as it ran contrary to my convictions about this Raga. I have all along been observing/thinking Sivaranjani is only for pathos, Bhakthi and haunting ,ghostly melodies. Tamil, Hindi, Malayalam examples abound . We can keep on recounting examples to subtantiate this.
Ilayaraja has (mis)handled this raga extensively only to infuse more pathos even in Romancing Songs. This is my personal belief. No prejudice intended
That MMM has handled this Raga so adeptly and intuitively for a song like Poova Thalaiya etc and made us all dance and clap to his tune without we ever realising this, talks a ton about his native inborn genius.
A separate thesis on how MMM handled these ragas will immensely benefit even Carnatic Musicians if only they analyse it obejectively without prejudice.
regards
-vishwas |
|
Back to top |
|
|
madhuraman
Joined: 11 Jun 2007 Posts: 1226 Location: navimumbai
|
Posted: Mon Oct 29, 2007 6:30 pm Post subject: Articles &Writings by Fans |
|
|
Dear Mr Vatsan
I am amazed at your phraseology of calling the novice MDs "insipid pretenders" - perhaps the most powerful expression of genuine concern. At another place you have lived through MSV's composition while narrating how a song takes off and seemingly descends for another lofty flight -Oh what a way to write! I feel like saying, on occasions the tempo of the song lays suspended like a Dotterel to survey the universe for an ideal landing site. But, MSV the bird being a divine entity hops effortlessly in magnificent sweeps swiftly landing in an unexpected zone in awesome simplicity punctuated by brilliance to say the least. The more we try analyzing this composer, the more we realize our limitation and have to submit ourselves to eternal humility. My sincere appreciation to your style of writing that would soon turn infectious.
May God bless you, to write more.
Warm regards Prof. K.Raman Navi Mumbai. _________________ Prof. K. Raman
Mumbai |
|
Back to top |
|
|
Vatsan
Joined: 20 Jan 2007 Posts: 352
|
Posted: Mon Oct 29, 2007 7:02 pm Post subject: ... |
|
|
Thanks dear Professor for the laudatory words.
en ezhuthhu avar thantha pAdal allavA............
Your simile of waiting for a landing spot.....great indeed...could we call that melody negotiation...of delivering the punch line/phrase to end / accentuate the melody!!! Be it a simple but classy and unexpected 'anthi manjaL niramO', 'pOthum ena koorum varai poovE viLaiyAdu' (oru nALilE uravAnathE) or the tender but yet innovative 'iLam kAthalanai kaNdu nANi nindrAL' (thannilavu), MSV is truly a master melody negotiator. Aesthetics sponsored, doctored and monitored amongst several other things!!!! What to say of his ability to shoot the charanam off as if he is starting the narration of a new story and seamlessly underlining its connection to the pallavi that imagined itself to be alienated when the charanam started off Listen to kaNNan enthan kAthalan and the charanam.......engEyO pArthha mugam and its charanam...... pallavi is almost left orphaned when the charanam starts its narration of a new story only to find itself aesthetically reverting to the pallavi, you almost see MSV winking at us...'see how I did it' type of a wink. To me, 'engeyo paartha mugam' is the epitome of words being impregnated with melody or the intrinsic melody present within the words expressed most beautifully. The pallavi is all fun and frolic but the charanam is all about the hero sitting back and enjoying his girl's beauty. 'ezhunthE nadanthAL' starts of dreamily as it should but the listener is left wondering...how is the pallavi link-up going to be brought about......you wont have to wait for long.....listen and appreciate it Like MSV's charanams I like to keep people on their tenterhooks |
|
Back to top |
|
|
Vatsan
Joined: 20 Jan 2007 Posts: 352
|
Posted: Mon Oct 29, 2007 7:13 pm Post subject: |
|
|
Ram, sorry for deviating from the Sivaranjani conversation but other facets are quite tempting as well Well.....like his charanams sometimes.. |
|
Back to top |
|
|
S.Balaji
Joined: 10 Jan 2007 Posts: 772
|
Posted: Tue Oct 30, 2007 1:17 pm Post subject: |
|
|
Hey Raaam !!
Bravo… what an amazing post on Sivaranjani exploits by the Master !
Its really an enlightening session
Look , though all the songs listed by you are very good, my spontaneous pick will be AANDAVANE UN PAADHANGALAI . You know why ?
I am a witness to this song becoming a household number when THE GREATEST LEADER OF MASSES , Makkal Thilagam MGR was battling for his life in Apollo Hospital / Brooklyn Hospital. The whole TN was praying for his recovery & this song was the driving force . You know, it even converted many atheists to theists . Such was the sheer magical power of the tune & orchestration . Ullamadhil ullavarai …allitharum nallavarai..vinnulagam vaa endraal…mannulagam ennaagum ?? This question was posed by crores across Tamil nadu then !
My next pick will be Saravana poigayil ! |
|
Back to top |
|
|
Vatsan
Joined: 20 Jan 2007 Posts: 352
|
Posted: Tue Oct 30, 2007 3:20 pm Post subject: One more... |
|
|
Ram,
One more fun and frolic duet awarded to Sivaranjani by you-know-who. athO vAraNdI vArANdi villEnthi oruthhan by SPB and VJ. The charanam ofcourse it is different.
uthharavindri uLLE vA ofcourse has different tunes for each of the stanzas. One of them close to being Hemavathi !!!!
Another Hemavathi.....'kai viralil piranthathu nAtham'...but stop there is yet another ..phataphat.....yes it is adi ennadi ulagam athil ethhanai kalagam....pure Hemavathi, wonder what was going through MSV's mind then. Outrageous !!! Would challenge any classical musician to even come to close to those wonders.
Well then, what about using Chakravakam for a MGR duet ? Charanams of pEsuvathu kiLiyA.......how it seamlessly links to the pallavi. |
|
Back to top |
|
|
S.SAMPAT
Joined: 27 Jan 2007 Posts: 234 Location: CHENNAI
|
Posted: Wed Oct 31, 2007 10:31 am Post subject: |
|
|
Dear Ram,
"Enna Vegam Sollu Bama". Thank u very much Ram. To be honest, I came to realise that it is based on Sivaranjani scale only after you have told us. Ram, wonderful piece of Information. Here Sivaranjani scale takes a quiet new and unique dimension in the hands of our beloved Master. Ram Kanna, pinnittada Raja. This piece of information should be an eye opener for the future of generation of Music Directors. What an absolutely different way of handling of sivaranjani scale.
As far as the songs of "Saravana Poigaiyil and Neerodum Vaigaiyilae" , I am tempted to think in a different way. In fact it is only my perception. If my perception is right, it is Sheer Genius.
It is very unusal to sing common ragas like Sankarabharanam and Pantuvarali in "Madhima Sruthi". I have heard, in my experience , only Balamurali Sir singing Pantuvarali and Sankarabharanam in Madhima Sruthi. It is quiet a Novel idea. Mind you, it is not Shifting Scale. In shifting of scale the athra sruthi is not backing the melody though technically they seem to be one and the same. The result it gives a different flavour altogether. If I listen to these above song, I feel these are songs are composed in Karaharapriya giving a flavour Hindustani Kapi or Pilu in a different shades. These are based in F#. (Madhimam of C#) Now hold the C# and F# together to get the Madhima Sruthi and try to play the song, I feel u could appreciate what I am telling. If this be the case, Ram , I am really moved to tears in writing this . I feel that Godess Saraswathi is just appearing before his son MSV every now and then and inspires to give very intellectual approach to music. Great indeed. No music director on the earth can think of this kind of novelty.
Try singing our Suddha saveri (Durga) in
madhayama Sruthi , it gives shades of Pahadi and it is not yet pahadi. Even Hindustani, Durga is sung only with Panchama sruthi.
Vatsan and Ram, in Neerodum Vaigayilae, When TMS sings, "Nan Kadhalannum Kavidhai sonnaen kattilini Maelae" and the end of Maelae, listen to the overlap which counter the original tune. What a conception!!!
Thank you once again on enlighting me on "Enna Vegam Sollu Bhama"
With love
Sampat |
|
Back to top |
|
|
S.SAMPAT
Joined: 27 Jan 2007 Posts: 234 Location: CHENNAI
|
Posted: Wed Oct 31, 2007 11:16 am Post subject: |
|
|
Dear Vatsan,
Which movie is Adi ennadi ulagam and do we have this song in our site. Is it Aval oru Thodargathai? Kindly enlighten me.
With love
Sampat |
|
Back to top |
|
|
Vatsan
Joined: 20 Jan 2007 Posts: 352
|
Posted: Wed Oct 31, 2007 11:44 am Post subject: adi... |
|
|
Sampat,
adi ennadi ulagam is avaL oru thodarkathai as you have mentioned. |
|
Back to top |
|
|
S.SAMPAT
Joined: 27 Jan 2007 Posts: 234 Location: CHENNAI
|
Posted: Wed Oct 31, 2007 11:45 am Post subject: |
|
|
Dear Vatsan,
Adi Ennadi ulagam seems to be predominantly based on the scale of Sumaesa Ranjani. But to me even this is not correct as the Chatustruthi Deivam is more consistent. The arahanam and avarohanam should be Sa Ga1 Ma2 Pa Dha2 Ni1 Sa and Sa Ni1 Dha2 Pa Ma2 Ga1 Sa. This is not usual way of mere deviation from the scale Sumanesa ranjani to add the prefix "Misra" . The scale seems to be independent by itself from the 58th Melakartha Hemavathi. Kindly look into some text and let us know the name of the scale, if possible.
MSV musickil WONDER kku panchamaeyillai.
With love
Sampat |
|
Back to top |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|